FAQ SIDKEM [ Umum| Katalaluan |Pelayan ]
S1. Saya terlupa
Klik Keluar Pejabat selepas saya masukkan nombor pekerja dan
katalaluan. Adakah rekod keluar saya boleh disemak dengan cara
yang lain. S2. Saya telah
merekod waktu keluar pejabat dengan berjaya. Bagaimana dengan waktu masuk semula ke pejabat? S1. Apa yang
saya perlu lakukan jika terlupa kata laluan? S2. Saya baru
mendaftar semalam, bagaimana saya ingin dapatkan katalaluan saya? S3. Saya telah
mendaftar sebulan, tetapi sehingga kini masih belum boleh menggunakan sidkem
dan sistem lain walaupun telah menggunakan katalaluan nombor kad pengenalan? S5. Bagaimana
jika saya ingin menukar katalaluan? S6. Saya adalah
kakitangan kontrak dan luar negara, apakah katalaluan saya? MASALAH
PELAYAN Kenapa ini
berlaku.
MASALAH
UMUM
J1.Sekiranya anda terlupa KLIK Keluar Pejabat, rekod keluar tidak akan direkodkan ke dalam pangkalan data. Oleh itu, sekiranya anda log masuk semula, anda akan mendapat skrin yang sama seperti skrin Keluar pejabat. Masukkan komen. Kemudian, login semula untuk rekod waktu masuk pejabat. Rekod Masuk Semula Ke Pejabat direkod secara automatik apabila anda memasukkan Nombor Pekerja dan katalaluan.
J3. Waktu masuk semula ke pejabat perlu dilakukan dengan log masuk daripada sistem iaitu
sepertimana yang dilakukan pada proses log keluar. Waktu masuk semula ini direkod secara automatik selepas pengguna memasukkan nombor pekerja dan katalaluan.
J1. Pegenalan dan katalaluan yang digunakan untuk memasuki SIDKEM adalah sama dengan pengenalan dan katalaluan yang digunakan u ntuk memasuki EWARGA.
Sekiranya terlupa katalaluan, Sila email kepada sidkem@pkrisc.cc.ukm.my
dengan besertakan UKMPer semasa membuat aduan. Pihak sidkem tidak dapat menjejaki
katalaluan yang lama. Jadi tindakan yang akan diambil ialah membuat katalaluan
baru iaitu tidak lebih dari 8 digit nombor.Nombor kad pengenalan baru dan lama
tidak diterima.
J2. Bagi kakitangan baru hanya boleh menggunakan sidkem, seminggu selepas mendaftar
di UKM. Katalaluan adalah no. kad pengenalan lama atau baru.
J2. Ini adalah desebabkan maklumat di dalam SMK tidak lengkap, oleh itu katalaluan
tidak dibinakan untuk kakitangan tersebut. Kakitangan perlu maklumkan kepada
pengurusan di Jabatan masing-masing untuk mengemaskini maklumat supaya lengkap.
Apabila lengkap, sila hubungi 6189/6436 untuk mendapatkan katalaluan.
S4. Saya telah menukar
katalaluan, tetapi saya terlupa. Apa harus saya buat?
J4. Katalaluan yang telah ditukar oleh pengguna/ewarga, tidak dapat dicapai
semula. Oleh itu pengguna perlu memberi katalaluan baru dengan menelefon
6189/6436.
J5. Penukaran katalaluan boleh dibuat dengan menggunakan sistem SMPK iaitu
http:// www.ukm.my/smpk. Sila pilih
menu tukar capaian .
J6. Katalaluan
bagi kakitangan di atas adalah nombor passport.
[Kembali
ke atas]
S1.
Forbidden IP untuk capai waktu masuk dan keluar Ewarga
J1. Cara mengetahui punca masalah ini, sila semak perkara berikut pada browser
IE pengguna tersebut.
Langkah-langkah
:
1. Buka IE
2. Pilih Menu Tools --> Internet Options --> Connections --> LAN Settings
3. Sila lihat pada 'Use A Proxy Server' . Jika pada browser tersebut menandakan
'X' pada pilihan itu, maka masalah diatas berlaku.
4. Sila klik pada tanda 'X' untuk disable penggunaan 'Proxy'.
1. Waktu masuk dan keluar hanya dihadkan kepada IP yang berada dalam domain
UKM, KCKL dan HUKM sahaja.
2. Jadi, sesiapa yang menggunakan proxy, sudah tentu akan mendapat 'Forbidden
IP' kerana IP proxy boleh digunakan dimana-mana sahaja