FAQ  SIDKEM [ Umum| Katalaluan |Pelayan ]


MASALAH UMUM

S1. Saya terlupa Klik Keluar Pejabat selepas saya masukkan nombor pekerja dan katalaluan. Adakah rekod keluar saya boleh disemak dengan cara yang lain.
J1.Sekiranya anda terlupa KLIK Keluar Pejabat, rekod keluar tidak akan direkodkan ke dalam pangkalan data. Oleh itu, sekiranya anda log masuk semula, anda akan mendapat skrin yang sama seperti skrin Keluar pejabat. Masukkan komen. Kemudian, login semula untuk rekod waktu masuk pejabat. Rekod Masuk Semula Ke Pejabat direkod secara automatik apabila anda memasukkan Nombor Pekerja dan katalaluan.

S2. Saya telah merekod waktu keluar pejabat dengan berjaya. Bagaimana dengan waktu masuk semula ke pejabat?
J3. Waktu masuk semula ke pejabat perlu dilakukan dengan log masuk daripada sistem iaitu sepertimana yang dilakukan pada proses log keluar. Waktu masuk semula ini direkod secara automatik selepas pengguna memasukkan nombor pekerja dan katalaluan.

[Kembali ke atas]


MASALAH KATALALUAN

S1. Apa yang saya perlu lakukan jika terlupa kata laluan?
J1. Pegenalan dan katalaluan yang digunakan untuk memasuki SIDKEM adalah sama dengan pengenalan dan katalaluan yang digunakan u ntuk memasuki EWARGA. Sekiranya terlupa katalaluan, Sila email kepada sidkem@pkrisc.cc.ukm.my dengan besertakan UKMPer semasa membuat aduan. Pihak sidkem tidak dapat menjejaki katalaluan yang lama. Jadi tindakan yang akan diambil ialah membuat katalaluan baru iaitu tidak lebih dari 8 digit nombor.Nombor kad pengenalan baru dan lama tidak diterima.

S2. Saya baru mendaftar semalam, bagaimana saya ingin dapatkan katalaluan saya?
J2. Bagi kakitangan baru hanya boleh menggunakan sidkem, seminggu selepas mendaftar di UKM. Katalaluan adalah no. kad pengenalan lama atau baru.

S3. Saya telah mendaftar sebulan, tetapi sehingga kini masih belum boleh menggunakan sidkem dan sistem lain walaupun telah menggunakan katalaluan nombor kad pengenalan?
J2. Ini adalah desebabkan maklumat di dalam SMK tidak lengkap, oleh itu katalaluan tidak dibinakan untuk kakitangan tersebut. Kakitangan perlu maklumkan kepada pengurusan di Jabatan masing-masing untuk mengemaskini maklumat supaya lengkap. Apabila lengkap, sila hubungi 6189/6436 untuk mendapatkan katalaluan.


S4. Saya telah menukar katalaluan, tetapi saya terlupa. Apa harus saya buat?

J4. Katalaluan yang telah ditukar oleh pengguna/ewarga, tidak dapat dicapai semula. Oleh itu pengguna perlu memberi katalaluan baru dengan menelefon 6189/6436.

S5. Bagaimana jika saya ingin menukar katalaluan?
J5. Penukaran katalaluan boleh dibuat dengan menggunakan sistem SMPK iaitu http:// www.ukm.my/smpk. Sila pilih menu tukar capaian .

S6. Saya adalah kakitangan kontrak dan luar negara, apakah katalaluan saya?
J6. Katalaluan bagi kakitangan di atas adalah nombor passport.
[Kembali ke atas]


MASALAH PELAYAN
S1. Forbidden IP untuk capai waktu masuk dan keluar Ewarga
J1. Cara mengetahui punca masalah ini, sila semak perkara berikut pada browser IE pengguna tersebut.

Langkah-langkah :
1. Buka IE
2. Pilih Menu Tools --> Internet Options --> Connections --> LAN Settings
3. Sila lihat pada 'Use A Proxy Server' . Jika pada browser tersebut menandakan 'X' pada pilihan itu, maka masalah diatas berlaku.
4. Sila klik pada tanda 'X' untuk disable penggunaan 'Proxy'.

Kenapa ini berlaku.
1. Waktu masuk dan keluar hanya dihadkan kepada IP yang berada dalam domain UKM, KCKL dan HUKM sahaja.
2. Jadi, sesiapa yang menggunakan proxy, sudah tentu akan mendapat 'Forbidden IP' kerana IP proxy boleh digunakan dimana-mana sahaja

 

[Kembali ke atas]