FAQ SIDKEM [ Umum| Katalaluan |Pelayan ]
S1. Saya terlupa 
  Klik Keluar Pejabat selepas saya masukkan nombor pekerja dan 
  katalaluan. Adakah rekod keluar saya boleh disemak dengan cara 
  yang lain.  S2. Saya telah 
  merekod waktu keluar pejabat dengan berjaya. Bagaimana dengan waktu masuk semula ke pejabat?   S1. Apa yang 
  saya perlu lakukan jika terlupa kata laluan?  S2. Saya baru 
  mendaftar semalam, bagaimana saya ingin dapatkan katalaluan saya? S3. Saya telah 
  mendaftar sebulan, tetapi sehingga kini masih belum boleh menggunakan sidkem 
  dan sistem lain walaupun telah menggunakan katalaluan nombor kad pengenalan? S5. Bagaimana 
  jika saya ingin menukar katalaluan? S6. Saya adalah 
  kakitangan kontrak dan luar negara, apakah katalaluan saya? MASALAH 
  PELAYAN  Kenapa ini 
    berlaku.   
  MASALAH 
  UMUM
  J1.Sekiranya anda terlupa KLIK Keluar Pejabat, rekod keluar tidak akan direkodkan ke dalam pangkalan data. Oleh itu, sekiranya anda log masuk semula, anda akan mendapat skrin yang sama seperti skrin Keluar pejabat. Masukkan komen. Kemudian, login semula untuk rekod waktu masuk pejabat. Rekod Masuk Semula Ke Pejabat direkod secara automatik apabila anda memasukkan Nombor Pekerja dan katalaluan.
  J3. Waktu masuk semula ke pejabat perlu dilakukan dengan log masuk daripada sistem iaitu 
  sepertimana yang dilakukan pada proses log keluar. Waktu masuk semula ini direkod secara automatik selepas pengguna memasukkan nombor pekerja dan katalaluan.
  J1. Pegenalan dan katalaluan yang digunakan untuk memasuki SIDKEM adalah sama dengan pengenalan dan katalaluan yang digunakan u ntuk memasuki EWARGA.
  Sekiranya terlupa katalaluan, Sila email kepada sidkem@pkrisc.cc.ukm.my 
  dengan besertakan UKMPer semasa membuat aduan. Pihak sidkem tidak dapat menjejaki 
  katalaluan yang lama. Jadi tindakan yang akan diambil ialah membuat katalaluan 
  baru iaitu tidak lebih dari 8 digit nombor.Nombor kad pengenalan baru dan lama 
  tidak diterima. 
  J2. Bagi kakitangan baru hanya boleh menggunakan sidkem, seminggu selepas mendaftar 
  di UKM. Katalaluan adalah no. kad pengenalan lama atau baru. 
  J2. Ini adalah desebabkan maklumat di dalam SMK tidak lengkap, oleh itu katalaluan 
  tidak dibinakan untuk kakitangan tersebut. Kakitangan perlu maklumkan kepada 
  pengurusan di Jabatan masing-masing untuk mengemaskini maklumat supaya lengkap. 
  Apabila lengkap, sila hubungi 6189/6436 untuk mendapatkan katalaluan.
    
  S4. Saya telah menukar 
  katalaluan, tetapi saya terlupa. Apa harus saya buat?
  J4. Katalaluan yang telah ditukar oleh pengguna/ewarga, tidak dapat dicapai 
  semula. Oleh itu pengguna perlu memberi katalaluan baru dengan menelefon 
  6189/6436. 
  J5. Penukaran katalaluan boleh dibuat dengan menggunakan sistem SMPK iaitu 
  http:// www.ukm.my/smpk. Sila pilih 
  menu tukar capaian . 
  J6. Katalaluan 
  bagi kakitangan di atas adalah nombor passport.
  [Kembali 
  ke atas]  
    
  S1. 
  Forbidden IP untuk capai waktu masuk dan keluar Ewarga 
  J1. Cara mengetahui punca masalah ini, sila semak perkara berikut pada browser 
  IE pengguna tersebut.  
Langkah-langkah 
  : 
  1. Buka IE 
  2. Pilih Menu Tools --> Internet Options --> Connections --> LAN Settings 
  3. Sila lihat pada 'Use A Proxy Server' . Jika pada browser tersebut menandakan 
  'X' pada pilihan itu, maka masalah diatas berlaku. 
  4. Sila klik pada tanda 'X' untuk disable penggunaan 'Proxy'.  
  
    1. Waktu masuk dan keluar hanya dihadkan kepada IP yang berada dalam domain 
    UKM, KCKL dan HUKM sahaja. 
    2. Jadi, sesiapa yang menggunakan proxy, sudah tentu akan mendapat 'Forbidden 
    IP' kerana IP proxy boleh digunakan dimana-mana sahaja